2021-04-01 Scanpart HDMI 2.1
April 2021
Møt våre nyeste HDMI-kabler ! 2.1-versjonen har mer båndbredde for å sende bilde- og lydsignaler av høy kvalitet. De passer for fremtidig utstyr med en oppløsning på opptil 10K! Kablene oppfyller garantert alle UHD 10K, 8K, 4K-oppløsninger (10K, 8K @60Hz, 4K @120Hz) og passer for Ziggo Next-boksen og Playstation 5. For å utnytte denne kabelen optimalt, må TV-en og den tilkoblede kilden støtter 2.1-versjonen.
Offisiell HDMI-sertifiseringsetikett
Scanpart Ultra High Speed kablene er testet av HDMI.org for å sikre at de oppfyller alle krav når det gjelder båndbredde og støttede funksjoner. Offisielt godkjente kabler har QR-kode* og holografisk bilde, som betyr at de har bestått alle tester. (*kan bare skannes med HDMI Cable Certification -appen) .
8K@ 60 / 4K@120
HDMI®-spesifikasjon 2.1 støtter ende- til -ende 8K / 4K-oppløsninger og løsninger med høyere oppdateringsfrekvens med en enkelt oppgradert kabel for sømløs integrasjon med HDMI-økosystemet.
8K gir en superoppslukende seeropplevelse med 2x den horisontale og vertikale oppløsningen på 4K og 4 ganger så mange piksler. Dette kombinert med en oppdateringsfrekvens på 60 Hz sikrer jevn og skarp avspilling av innhold med rask handling. 4K @ 120Hz gjør ultrarask bevegelige UHD-bilder skarpe og klare: og sport, actionfilmer, høyytelsesspill og VR drar betydelig nytte av.
Dynamisk HDR
HDMI 2.1-spesifikasjonen støtter flere statiske og dynamiske HDR-løsninger. HDR forbedrer videobilder med et utvidet mørkt til lyst kontrastområde for dypere svart og lysere hvitt, flere detaljer i både de mørke og lyse delene av det samme bildet, og flere detaljer innenfor et utvidet fargerom.
Dynamisk HDR gir en merkbar forbedring i total videobildekvalitet fra SDR til statisk HDR og nå fra statisk HDR til dynamisk HDR. Dynamisk HDR-støtte sikrer at hvert øyeblikk av en video vises med ideelle verdier for dybde, detaljer, lysstyrke, kontrast og bredere fargespekter - per scene eller til og med per bilde. HDR-forbedret innhold er tilgjengelig for filmer, videoer, TV-programmer, video- og PC-spill og VR.
Enhanced Audio Return Channel ( eARC )
HDMI 2.1 har Enhanced Audio Return Channel ( eARC ), en forbedring i forhold til forrige Audio Return Channel (ARC). eARC forenkler tilkobling og gir større brukervennlighet for multi-komponent oppdagelse og lydoptimalisering. Den støtter de nyeste lydformatene med høy bithastighet på opptil 192 kHz, 24-bit og ukomprimert 5.1 og 7.1, og 32-kanals ukomprimert lyd. Den støtter også DTS-HD Master Audio™, DTS:X®, Dolby® TrueHD , Dolby Atmos® . Det er nå enklere enn noen gang å oppleve lyd i kinokvalitet i en stue for en oppslukende flerdimensjonal opplevelse og forbedret lyddetaljer og dybde.
Med eARC kan lyd til en TV fra kabel-, satellitt-, streaming- eller kildeenheter sendes til en AVR eller lydplanke via en enkelt HDMI-kabel. Dette sikrer enkel tilkobling og at den originale lyden kan oppleves.
Forbedrede spillfunksjoner
Forbedrede spill- og mediefunksjoner gir et ekstra nivå av jevn og sømløs bevegelse og overganger for spill , filmer og video. Mange av disse funksjonene er allerede tilgjengelige på TV-er og spillkonsoller på markedet, og vil bli mer vanlige etter hvert som HDMI 2.1-enheter fortsetter å dukke opp. Disse funksjonene er ideelle ikke bare for spillkonsoller, men også for strømming av innhold til en påslått TV.
De inneholder:
• Variabel Forfriske Rate (VRR) reduserer eller eliminerer etterslep, rystelser og bilderivning for jevnere og mer detaljert spilling. VRR lar en spillkilde, for eksempel en konsoll eller datamaskin, levere videobilder så raskt som mulig, som i mange tilfeller er tregere enn den normale statiske oppdateringsfrekvensen.
• Auto Low Latency Mode (ALLM) lar den ideelle ventetiden stilles inn automatisk, noe som sikrer jevn, forsinkelsesfri og uavbrutt avspilling og interaktivitet. I mange tilfeller kalles dette spillmodus og krever vanligvis manuell oppsett, som innebærer å gå gjennom menyer og innstillinger og deretter bytte tilbake for normal visning.
• Quick Frame Transport (QFT) reduserer ventetiden for jevnere, forsinkelsesfri spilling og interaktiv virtuell virkelighet i sanntid . QFT transporterer hver ramme med en høyere hastighet for å redusere "gjengivelsesforsinkelse", som er tiden mellom en ramme er klar for transport i GPU-en og den rammen blir fullstendig gjengitt.
Variabel oppdatering Pris (VRR)
Et av høydepunktene i HDMI 2.1-spesifikasjonens mange spill- og mediefunksjoner er dens variable oppdateringsfrekvens. VRR reduserer eller eliminerer etterslep, rystelser og bilderivning for jevnere og mer detaljert spilling. VRR lar en spillkilde, for eksempel en konsoll eller datamaskin, levere videobilder så raskt som mulig, som i mange tilfeller er tregere enn den normale statiske oppdateringsfrekvensen.
Grafikkprosessorer krever forskjellige absolutte perioder for å gjengi hvert bilde, og denne tiden avhenger av kompleksiteten til scenen, kraften til GPUen, den valgte oppløsningen og bildefrekvensen. Når GPUen er stresset av de tre andre faktorene og ikke er ferdig med å gjengi neste frame innen den skal gjengis, må kilden gjenta gjeldende frame eller gjengi den delvis gjengitte neste frame, noe som forårsaker rystelse og riving . Ved å vente til neste ramme er klar til å transportere den, kan brukeren få en jevnere spillopplevelse.
Automatisk lav latensmodus (ALLM)
Auto Low Latency Mode sikrer at den ideelle ventetiden stilles inn automatisk, og sikrer jevn, forsinkelsesfri og uavbrutt avspilling og interaktivitet. I mange tilfeller kalles dette spillmodus og krever vanligvis manuell oppsett, som innebærer å gå gjennom menyer og innstillinger og deretter bytte tilbake for normal visning. ALLM lar en spillkonsoll, PC eller annen enhet sende et signal til skjermen som automatisk bytter den til en modus med lav latens og lav forsinkelse for spill. Dette kan også være til nytte for andre applikasjoner som karaoke og videokonferanser.
Men en lav latensinnstilling er kanskje ikke ideell for andre typer seeropplevelser, siden noen prosesseringsfunksjoner på en TV kan stoppes for å redusere ventetiden. Så med ALLM, når kilden ikke lenger trenger denne modusen, for eksempel når du bytter til en filmstrøm, slår kilden av signalet og skjermen går tilbake til forrige modus for optimal visning.
Quick Frame Transport (QFT)
Et annet høydepunkt i HDMI 2.1-spesifikasjonens mange spill- og mediefunksjoner er Quick Frame Transport. QFT reduserer ventetiden for jevnere, forsinkelsesfri spilling og interaktiv virtuell virkelighet i sanntid . QFT transporterer hver ramme med en høyere hastighet for å redusere "gjengivelsesforsinkelse", som er tiden mellom en ramme er klar for transport i GPU-en og den rammen blir fullstendig gjengitt. Denne latensen er summen av transporttiden gjennom kildeutgangskretsene, transporttiden over grensesnittet, behandling av videodata til skjermen og maling av skjermen med de nye dataene. Denne generelle ventetiden påvirker spillets respons, for eksempel hvor lang tid det tar mellom et knappetrykk og når den resulterende handlingen vises på skjermen. Selv om det er mange variabler i denne ligningen, er det ikke mange som kan justeres fra et HDMI-spesifikasjonsperspektiv. QFT fungerer på transportdelen av denne ligningen ved å redusere tiden det tar å overføre bare den aktive videoen over kabelen. Dette resulterer i redusert visningsforsinkelse og økt responstid.
Rask mediebytte ( QMS)
HDMI 2.1 gir rask medieveksling for filmer og video, og eliminerer forsinkelsen som kan resultere i tomme skjermer før innhold vises. QMS bruker VRR- mekanismen for å eliminere blackout-perioden når alle enheter i HDMI-tilkoblingskjeden endrer videomodus. Så lenge oppløsningen forblir den samme og bare bildefrekvensen endres, vil QMS bytte mellom bildefrekvensene jevnt.
Hvis du for eksempel ser trailere fra en strømmetjeneste, kan noen være på 24Hz, 50Hz eller 60Hz. Hver gang en tilhenger med en annen bildefrekvens velges, må hele systemet endre og synkronisere klokkene på nytt, noe som forårsaker en A/ V blackout (et "dunk"). Når du vet at en endring i videomodus forårsaker bonks , kan strømmetjenester kompensere og legge til en innebygd forsinkelse slik at brukerne ikke går glipp av den første delen av traileren. Eller de kan kjøre alt med samme bildefrekvens, noe som krever at strømmetjenesten leverer enkeltfrekvensstrømmer eller strømmeboksen for å gjøre konverteringen. QMS eliminerer bonks ved å bruke VRR-mekanismen til å endre bildefrekvenser, og tillater raske, jevne endringer fra en nominell 60Hz-hastighet til en hvilken som helst mediehastighet under (opptil 24Hz). Seeren ser aldri tomme skjermer og får en sømløs opplevelse.
Kilde: www.hdmi.org
Vis alle nyheter